Visa ett inlägg
Oläst 2014-10-09, 19:55 #26
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av DavidEW Visa inlägg
Om man ska hårddra det så är även detta ett tramp över gränsen för en vithatt:

"få in en artikel, pressrelease, guide, gästinlägg osv på stora portaler och nätverk i Sverige?"

Bara du frågar en kompis, din flickvän eller sambo att lägga in en länk på sin sida så bryter du mot Googles riktlinjer. Eller om du ens nämner ordet "länk" för någon som äger en webbplats. Han du två webbsidor och utnyttjar en av dem för att överföra länkkraft till den andra, ja då bryter du också mot riktlinjerna och är borta från att vara en vithatt.

Det är inte olagligt och Google är inte gud.

Ordet "black hat" har en annan mening för mig. Inom det så ingår hackande av webbplatser genom olika metoder, intrång som är olagliga osv.
Antingen så har du missförstått vad jag menar, eller så är du obildad inom ämnet. Det bryter inte mot Googles riktlinjer att skriva varken gästinlägg, guider, pressreleaser eller annat content på internet som kan leda till länkar tillbaka till en hemsida. Detta är helt vanlig marknadsföring.

Precis som så mycket annat så handlar det om:
- Betalar du för länken med en sponsrad produkt eller pengar?
- Är innehållet som du delar av hög kvalité eller är det spam?
- Är sidan som innehållet delats på av hög kvalité eller är det spam?

Att be om en länk är inte per automatik onaturligt. Om du exempelvis hittar en guide på internet om "Top 10 bästa Wordpress Plugins" och du epostar författaren och säger "Hej! Såg din artikel och du kanske är intresserad av att inkludera min Wordpress-plugin på din lista, den går att laddas ner härifrån (www.minportfolio.se)" så är det inte på något sätt onaturligt, blackhat eller emot Googles riktlinjer.

Gällande gästartiklar så har Google's Matt Cutts i flera videos pratat om att Guest Blogging har blivit en populär metod för spamsajter som gör spinnade artiklar och publicerar dom på artikelsidor som tillåter vem som helst att skriva innehåll och bygga dofollow-länkar. Han menar att Google bestraffar dessa metoder och att det är någonting man bör hålla sig borta ifrån.

Däremot så säger Google samtidigt att det finns massor av bra gästbloggare där ute som skriver innehåll av hög kvalité på hemsidor av hög kvalité och som bygger reach, branding, exposure osv vilket alla påverkar din sökmotoroptimering positivt.

Om du exempelvis skriver en gästartikel på http://www.smashingmagazine.com/ om hur du programmerat en ny Auto-scroll-plugin och artikeln samtidigt har en liten bio om dig där det finns en länk till din hemsida, så är detta inte emot Googles riktlinjer. Det är helt naturligt.

Det låter på dig som att du försöker ursäkta de svenska SEO-bolagens metoder som definitivt är grey/black-hat då de bygger hundratals/tusentals sidor av låg kvalité vars enda syfte är att bygga onaturliga länkar i artiklar som egentligen bara är ordbajs för att försöka få in nyckelord.

Jag tror definitivt att en PR-approach mot SEO är den bästa, långsiktiga, white-hat strategin. Där man fokuserar på nätverkande och skapa innehåll av bra kvalité som delas och blir omskrivet runt om på nätet. Detta är vad jag efterfrågade ovan, om det finns en SEO-byrå i Sverige som arbetar på detta sätt, och bygger riktiga, naturliga länkar på riktiga, naturliga hemsidor, istället för på sina egna "fulsajter".

Om du aldrig läst Google Webmaster Guidelines om länkar så kan du lära dig här: https://support.google.com/webmaster...er/66356?hl=en

Senast redigerad av marcuslind den 2014-10-09 klockan 20:01
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat