Visa ett inlägg
Oläst 2013-05-04, 11:36 #6
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Menar du att man i USA har "äganderätt" till internetdomäner eller vad syftar du på?

Om man inte betalar hyran för domänen så förlorar man den. Det är så i Sverige och det är så i USA.

Du gav själv ett exempel på att någon avlidit och därmed inte förnyat sin domän i tid, så den släpptes till andra. Eller fattade jag ditt inlägg fel?
Jag förstår inte varför du hakat upp dig på att man inte "äger" ett namn, när det i praktiken inte spelar någon roll eftersom (som andra också har påpekat), så äger du rätten till namnet sålänge du betalar förnyelsen.

I USA finns det alltså företag som explicit hjälper dig att överlåta domännamn till valda mottagare efter din död.

I det fallet jag nämnde så började registrarerna att "rädda" personens namn och t.o.m. betala tiotusentals dollar för att dra tillbaka dem från de auktioner som de hamnat i. Endast pga- påtryckningear från de stora innehavarna riktat mot dessa företag att göra "det rätta" för de efterlevande. Så ditt uttalande om vad som gäller om man inte förnyat sina namn gäller tydligen inte alltid Nu säger jag inte att man kan förvänta sig samma behandling själv.

Bara för att Rupert Murdoch skulle dö, så kommer inte fox.com att övertas av registret, utan den juridiska personen (företaget) kommer fortsätta att förnya och använda domänen.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat