Ämne: Skapa AB
Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-07, 16:55 #29
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Citat:
Originally posted by since73@Jan 5 2009, 23:53
Tjenare!

För att skapa aktiebolag krävs ju en insats på 100'000 kr som man som företag får investera som man vill. Jag tänkte då, om man inte har så mycket pengar i kontanter men ändå har en verksamhet som kommer att (eller redan) drar in mycket pengar, alternativt att man fått napp på en storkund som kräver att man är AB så kan man ju faktiskt göra som följande:

1. En vän som har rätt bra med stålar lånar dig 100'000 kr.
2. Du startar aktiebolaget.
3. Vännen får direkt tillbaka sina pengar.
4. Du har ett AB.

Nu är det såklart så att rent teoretiskt har du 100'000 i tillgångar i företaget trots att du gett tillbaka dessa till din vän. Det är därför fördelaktigt om din vän har enskild firma (eller annat) så detta kan redovisas som en faktura i bokslutet..så att det inte blir massa felaktiga siffror.

Tyckte denna idéen jag kom på va rätt smart.. finns det några negativa påföljder av detta?

Tack för svar! Jag hade inte tänkt att göra såhär själv men vill ändå ha respons

Ha de fint!
Man kan väl inte bara "ta" aktiekapitalet och ge tillbaka. Först måste företaget tjäna in pengarna så du kan plocka ut lite lön och SEN betala tillbaka.
Det negativa med denna idén är att den är olaglig.

Om man redan har ett företag men inga pengar till AK och har lite inventarier och/eller lager kan man starta ett AB med apportegendom.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat