Visa ett inlägg
Oläst 2017-11-28, 17:50 #1
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
Standard Sälja domän som privatperson?

Hej!

Jag, som privatperson förvaltar en domän åt ett företag, jag köpte dock domänen privat, har betalat årsavgiften privat.

Ett företag ville köpa domänen, jag frågade dom riktiga ägarna om dom ville sälja, vilket dom ville & dom gav ett bud som såg ut såhär: "100:-, moms tillkommer & betalas av köparen".

Jag har försökt få dom sköta förhandlingarna då detta kaoset bara är ivägen för mig, av diverse anledningar vill dom att försäljningen går via mig.

Problemet är nu med momsen, det funkar ju inte eftersom jag är privatperson, jag frågade om företaget kunde öka köpesumman motsvarande momsen, vilket dom inte ville då priset då blir 25% högre & inte är avdragsgill(?)

Hur skall jag lösa detta?

Detta är enda domänen jag sålt, domänförsäljningen kan därför inte räknas som näringsverksamhet eller att jag handlar löpande med domäner.

Har kollat på https://www.skatteverket.se/privat/s...800017222.html

Men, om jag ber om 100:- & stryker att företaget behöver stå för momsen nu när dom köper från privatperson, vad händer då med mig? Kommer jag åka på en beskattning? Eller kommer jag i slutändan inneha 100:- som jag därefter kan vidareförmedla till dom riktiga ägarna & utan att jag åker på några omkostnader eller beskattningar?
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat