Ämne: wp-login.php
Visa ett inlägg
Oläst 2019-05-28, 16:34 #2
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av alipang Visa inlägg
Som litet webbhotell har man ett hum om vad som surrar i linorna. Ovälkommen trafik blockeras brandväggsmässigt automatiskt med fail2ban. Ett antal sådana tillfälliga blockeringar straffas med en betydligt längre blockering kallad recidive, och då får systemansvarig ett mail också (om inställningarna är så).

Just nu väller det in mail om wp-login.php. Med tanke på alla liggande blockeringar får jag en känsla av att webbtrafiken på nätet till långt över hälften består av bottar. Någon med liknande observationer?

Ofta ser det ut som att det inte rör sig om infekterade persondatorer, utan trafiken kommer från datacenter. Att solidariskt dela med sig av observationer till deras abuseansvarig känns som bortkastad tid. Vad göra?

Rimligtvis borde också all denna trafik blåsa upp besökssiffror rejält om den inte analyseras korrekt. Brukar den räknas bort i existerande mätmetoder?

Ja jag kommer till samma resultat när jag kollar i våra loggar. det finns iplistor att ladda ner på de som ofta missbrukar. Kör dom mot brandväggen så får du bort en hel del.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat