Visa ett inlägg
Oläst 2012-03-27, 00:32 #1
MickePersson MickePersson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 11
MickePersson MickePersson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 11
Question Nätverksdesign för webbhotell?

Jag behöver lite råd från andra mer tekniskt kompetenta hur jag bör bygga upp ett litet webbhotell på bästa sätt i liten skala. Har ett antal kunder jag byggt och underhåller hemsidor åt, och där fler och fler kunder av min bekvämlighet (för full kontroll) lagts över på en webbserver jag hade. Kunderna blev fler och servrarna också, det växte lite oorganiserat och oplanerat.

För att lösa detta har jag nu beställt en bredbandsuppkoppling med fiber och en tillräcklig hög fasta IP-adresser, och planerar att bygga upp ett parallellt system från grunden på bästa möjliga sätt, dit jag sedermera flyttar mina kunder till så jag kan avveckla det gamla oorganiserade systemet.

Jag har någorlunda bra koll på nätverkskonfigurering och servrar rent generellt, men är alls ingen expert på djupet.

Förutsättning:
--------------
Allt ska vara Microsoft-baserat utom möjligtvis brandväggen där jag redan kör en pfsense.

Tillgänglig hårdvara:
-------------------
2 st fysiska servrar (en lite enklare och en lite vassare)
1 st fysisk server med befintlig pfsense firewall i
1 st 24-portars 100Mbit switch
1 st Netgear FVS318G brandvägg/router med DMZ möjlighet på port #8

Min tanke är att ha båda fysiska servrar som Hyper-V värdar och alltså köra alla nödvändiga servrar som virtuella sådana. Inledningsvis körs de lösa med de virtuella servrarna körandes på respektive servers egna hårddiskar - men längre fram kommer ett SAN installeras som båda värdar arbetar mot.

Tillgänglig mjukvara:
-------------------
2 st Win 2008 R2 DataCenter Edition
1 st Win 2008 R2 Enterprise Edition
6 st Win 2008 R2 Standard Edition
2 st SQL 2008 R2 Standard Edition
1 st SmarterTools SmarterMail licens

Önskade virtuella servrar:
------------------------
DNS: ns1 + ns2
DC: dc1
WEB: w1 + w2
MAIL: m1 + m2
SQL: db1

(mailserver m2 tänkte jag ha som mxbackup och där använda en gratisversion av SmarterMail för ändamålet, vilket man kan och får)

Framtida utveckling:
-------------------
Befintligt gammalt system består av 3 fysiska servrar varav en riktig värsting som ev. blir en framtida fysisk "db2" när alla kunder är överflyttade, och en ganska bra som kan bli en framtida server för övervakning (typ System Center, i någon lämplig edition).

Givetvis kan jag köpa in t.ex. mer minne eller hårddisk - eller licenser för den delen, om det behövs.

Har skissat på detta massvis av gånger själv och gått genom det fram och tillbaka, man kan ju lägga upp det på rätt många olika sätt. Har också försökt läsa mig till vilket som är bäst för hosting verksamhet men inte hittat några riktigt bra förslag.

Tacksam för förslag; grovskissade eller detaljerade sådana. Behövs någon ytterligare info är det bara att fråga så ska jag svara efter bästa förmåga
MickePersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat