Visa ett inlägg
Oläst 2014-02-03, 14:44 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Postnummer ska man givetvis kunna skriva i formatet "NO-1234" eller "SE-186 34" eftersom det är de format som postnummer har i verkliga livet, det är dock helt Ok om du normaliserar landskoden så den hamnar i ett eget ifyllnadsfält så det blir "SE"-"186 34" och att du själv slår upp upp landet från en egen tabell så du kan fylla ut med "Sverige" eller "Sweden" i klartext.

Min bolags adress skulle bli:

Connys AB
Ekebyvägen 32 LGH 1003
SE-186 34 Vallentuna
Sverige

Tänk dock på att adressen formateras väldigt olika i olika länder så jag brukar hellre ha 5-6 fria textrader med plats för minst 72 tecken på varje trad, för adress i de system jag gör.
Amerikaner skriver ju postnummer i omvänd ordning.

Tänk även på att även om du avser att göra ett enkelt system så kan den enskilda firman fakturera vilket företag eller privatperson i hela världen. Så överarbeta inte det här med adresskontroller, det försvårar ofta mer än det hjälper.

Ska du använda uppslag och kontroller så bör du bygga ett system som kan hantera alla adresser i hela världen. Kolla med posten vilka olika adressformat som finns.

Lägg inte in javaskript på sidan det är bättre att ha enkla textfält för adresser. Det är i vart fall min erfarenhet, det är jobbigt som tusan (och därmed onödigt dyrt) att hålla alla postnummer och adressformat uppdaterade för hela världen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-02-03 klockan 14:48
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat