Ämne: Äganderätt
Visa ett inlägg
Oläst 2008-06-04, 21:31 #14
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Citat:
Originally posted by Gustav@Jun 4 2008, 20:35
Jag skulle i alla fall aldrig skiva på något avtal där alla mina idéer och projekt tillfaller programmeraren så snart de har förverkligats i kod. Sen struntar jag som sagt i om programmeraren använder sig av delar för att underlätta sitt eget arbete tillsammans med andra uppdragsgivare i framtiden.
Det är ju just det som är problemet att det är svårt att specificera vilka delar som man kan använda till nästa kund eller inte.
Skall man ge alla kunder äganderätt till källkod på varje projekt så kan man snart inte utveckla någonting eller för sitta och obfuskera kod i all oändlighet för att se till man inte gör upphovsrättsintrång.

Det skulle verkligen till stora summor om jag skulle kunna tänka mig att ge en kund ensam upphovsrätt till kod jag producerat.
Det är inget konstigt att du inte äger koden trots att du betalat för den...som mycket annat så betalar du för en licens
Däremot kan det ofta vara vettigt för köparen att göra avtal där utvecklaren lovar att inte skapa appliktioner med snartlik specifikation till direkta konkurrenter över en period på ett antal år.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat