Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-17, 16:10 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jo, jag överdriver så klart. Samerna har behandlats relativt väl de senaste 50 åren. Men det är ändå ett faktum att de har blivit utsatt för tvångssterilisering/kastrering och en rad andra övergrepp. Men vi behandlade även skåningarna lika illa en gång i tiden.

Det är politiskt inkorrekt och en ganska obehaglig tanke, men de flesta nationalstater har kommit till genom etnisk rensning och övergrepp på minoriteter. På sätt och vis så var det enklare förr då den starkare gruppen helt enkelt slog ihjäl och fördrev den svagare. Idag försöker vi istället att leva tillsammans och i fred. Det är naturligtvis bättre på alla sätt och vis, men det skapar samtidigt nya problem. Hade t ex Israel kunnat bortse ifrån allt vad mänskliga rättigheter och moral heter, så hade den "olösliga" konflikten varit överstökad på några månader.

Missuppfatta mig inte nu. Jag förespråkar inte folkmord som en lösning på olösliga konflikter. Vad jag vill säga är att de flesta nationalstater är födda ur blod och lidande. Förhoppningsvis har mänskligheten blivit klokare på senare år, men tyvärr så finns det mycket som tyder på att vi inte har blivit det. Hur civiliserade vi än anser oss vara så krävs det inte mycket för att vi ska återgå i barbari. Det bor fortfarande en stor minoritet av Serber i Kosovo. Om man ser till hur sådant rent historiskt brukar sluta, så bådar det inte gott.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat