Visa ett inlägg
Oläst 2019-03-27, 09:57 #5
diego diego är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 159
diego diego är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 159
Jag bodde över ett år i spanien, närmare bestämt Sevilla. Det är mycket vanligare där att hyra lägenhet per månad och möblerat, än vad det är här i sverige. Speciellt på turistorter som Marbella.

En bra sida (om du kan lite spanska) är milanuncios.es som är typ ett spanskt blocket. Går säkert hitta jobb där också.

Om du ska jobba där nere så behöver du nog även ha ett NIE-nummer som är typ ett personnummer. Att skaffa det på plats är ren galenskap, man brukar få åka taxi fram och tillbaka mellan polishus och kommunhus och gud vet vad för att få en massa papper och stämplar. Räkna inte med att någon kan eller vill prata engelska! Men det ska visst gå att ansöka om det i förväg på ambassaden i stockholm. Eller om du får anställning så bör arbetsgivaren kunna hjälpa dig.

Ett bra ställe att få hjälp och lite kontakter där nere brukar vara på svenska kyrkan, vilka finns i Marbella. Vi använde flitigt kyrkan för deras snabba wifi tills vi kunde få eget bredband i lägenheten (gick för övrigt inte att få internet utan bankkonto, som jag har för mig krävde NIE och underskrift på sisådär 50 papper utskrivna på matrisskrivare). Enklast är hyra lägenhet där internet ingår i hyran.

Hoppas du tar språnget, spanien är fantastiskt!
diego är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat