Visa ett inlägg
Oläst 2007-04-13, 11:32 #1
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Jag satt och slösurfade och såg en banner på flashback för persondata.nu. Man skulle kunna kolla upp vad man själv tjänade, precis som på många andra sajter, men eftersom jag inte sett just denna sajt innan så tänkte jag prova den.

För att registrera sig på sajten skrev man in sitt mobilnummer och fick ett sms med login-kod. Smart nog hade de gömt användaravtalet längst ned på sidan, så att man inte skulle behöva se det när man registrerade sig (Se bild 1 och 2).

Här är registreringen


Men här nere står användaravtalet


Väl inne på sidan så kollar jag vad jag tjänar (som reklamen uppmanade till), sedan kollar jag flickvännen och familjen.

Inloggad på sidan möts man av texten "Välkommen ! Du har full access till persondatas register".

Jag har inte sett något om pris eller kostnad någonstans, dock ser jag "Affärsvilkor" som jag klickar på, där står det med grå text mot beige bakgrund (all annan text på sidan har varit svart eller annan tydlig färg) att det kostar pengar!

Citat:
Som kontokund handlar du kreditupplysning till kraftig sänkt pris.
Endast 39:- per upplysning.
Normalpris 89:-.

Minsta debitering är 3 st. kreditupplysningar per faktureringstillfälle.
Minsta faktureringsbelopp (årsavgiften + 3 sökningar + 9,60 i avgift) är 244,20.
För detta belopp får du tillgång till Persondata i 12 månader + minst 6 kompletta kreditupplysningar.

I samband med ditt konto aktiveras, görs automatisk kreditkontroll. Godkänns du inte som kreditkund, debiteras dina sökningar via din mobiltelefon. Pris per upplysning är då 50:-
Detta känns högst anmärkningsvärt, jag hade altså inte förän nu förstått att det handlade om en betaltjänst.

Jag hör genast av mig till persondatas kundtjänst och ber dem makulera fakturan och stänga mitt konto, men får följande svar:

Citat:
Hej!

Vi beklagar att du har missat den information om pris som finns på flera ställen på hemsidan. Problemet är att Persondata i sin tur redan har betalt till vår leverantör för dina sökningar.

När du aktiverade ditt konto klickade du på ”JAG ACCEPTERAR PERSONDATAS AFFÄRSVILLKOR” som finns tillgängliga på ett antal ställen på siten.

Konsumentverket har redan granskat www.persondata.nu och enligt Konsumentverkets bedömning uppfyller Persondata lagens krav om tydlig prismärkning enligt marknadsföringlagen. (KO D.nr. 2007/273)

Hur som helst är dina synpunkter viktiga för oss, och om du vill starta ett reklamationsärende, skicka då ett mail till [email protected] Kom ihåg att ange ditt konto-nummer och beskriv noggrant vad din reklamation avser. Kundombudsmannen tar tillvara dina synpunkter, idéer och klagomål som kund.

Vill du avsluta ditt konto görs detta under ”mitt konto” när du är inloggad.

Med vänlig hälsning
Gunilla Larsson
Jag har inte fått någon faktura ännu, men enligt mitt konto hos dem så har jag 8 sökningar som kommer att faktureras på nästa faktura. Jag anser INTE att de har varit tydliga nog med att det är en betaltjänst.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat