Visa ett inlägg
Oläst 2013-07-03, 20:39 #23
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Linuus Visa inlägg
1. Windows brukar inte rekommenderas för Ruby-utveckling. Skulle rekommendera Linux istället (eller OSX såklart ).

2. MS SQL-Server lirar nog inte så bra med Ruby. Prova med MySQL det ska funka bra!
Linux är inte ett alternativ, men jag har kört installetionsprogrammet för MySql som du hade länk till.

Jag var först tvungen att installera DevKit, vilket är gjort, sen fick man upp något nytt kommandofönster och sen körde jag typ

$ gem install mysql <ENTER>

...sen sa att driver för MySql är successfully installed, men inget av de exempelkoder jag kört funkar.

Det gnäller på att det inte finns någon namespace rdbi/dbi....

Har sökt men inte hittat filen libmysql.dll i min Ryby installetion (c:\Program Files (x86)\Ruby200...).

enligt doc så ska jag lägga filen libmysql.dll i ryby\bin.... men jag hittar inte libmysql.dll någonstans....

finns några *.rb-filer i driver-katalogen som jag lagt upp, men det var en helt USEL dokumentation och dokumentationen stämmer inte med verkligheten....

Jag har nu ägnat halva dagen åt att hitta en lösning för att köra mot MySQL i Ruby.... Jag känner mig frustrerad....

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-03 klockan 20:51
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat