Visa ett inlägg
Oläst 2009-02-16, 14:19 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Har ingen aning men jag tror det blir fällande dom i tingsrätten. Ser vi både objektivt och subjektivt på åtalet så borde det bli fällande dom.
Objektivt
TPB tillhandahåller en tjänst på Internet där andra kan sprida upphovsrättsligt material genom. TPB tjänar även pengar på detta. TPB har däremot ingen kontroll på vad som fildelas och de har heller inget upphovsrättsligt material på sina serverar.
De har alltså främjat brott mot upphovsrätt eller medhjälp till brott mot upphovsrätt.
Subjektivt
De säger själva att de är pirater och att de står för att upphovsrättsligt material ska kunna spridas genom TPB. De har alltså medvetet främjat brott mot upphovsrätt eller medvetet gjort medhjälp till brott mot upphovsrätt.
De fälls alltså både objektivt och subjektivt i tingsrätten. Sen är jag övertygad om att det går upp i Hovrätten och sen i Högsta Domstolen. Eftersom ingen är häktat så kan det ta lång tid innan HD kommer med sitt beslut.
Straffvärdet ligger som mest på 2 års fängelse men åtalet gäller bara en bråkdel av det material som TPB har torrenter till vilket gör att jag tror det kommer att handla om dagsböter eventuellt max 6 månaders fängelse.
Som sagt, ingen aning, gissar bara.
Om de fälls tror jag det är pga det subjektiva. Har svårt att se hur de kan fällas för det objektiva. Då finns det många som kan anses utföra medhjälp till diverse brott. Eniro, Google, Vägverket, Bofors, Posten etc etc
Vägverket? Posten? På vilket sätt är det likvärdigt....? Bofors säljer väl bara till stater? Krig är inte heller ett regelrätt "brott" hur illa alla än tycker om det.

Jag hoppas och tror på fällande dom. Hoppas också det leder till att Pirate Bay i slutändan slås i spillror en gång för alla.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat