Visa ett inlägg
Oläst 2009-02-16, 14:08 #16
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Originally posted by Jan Eriksson@Feb 16 2009, 11:14
Har ingen aning men jag tror det blir fällande dom i tingsrätten. Ser vi både objektivt och subjektivt på åtalet så borde det bli fällande dom.

Objektivt
TPB tillhandahåller en tjänst på Internet där andra kan sprida upphovsrättsligt material genom. TPB tjänar även pengar på detta. TPB har däremot ingen kontroll på vad som fildelas och de har heller inget upphovsrättsligt material på sina serverar.
De har alltså främjat brott mot upphovsrätt eller medhjälp till brott mot upphovsrätt.

Subjektivt
De säger själva att de är pirater och att de står för att upphovsrättsligt material ska kunna spridas genom TPB. De har alltså medvetet främjat brott mot upphovsrätt eller medvetet gjort medhjälp till brott mot upphovsrätt.

De fälls alltså både objektivt och subjektivt i tingsrätten. Sen är jag övertygad om att det går upp i Hovrätten och sen i Högsta Domstolen. Eftersom ingen är häktat så kan det ta lång tid innan HD kommer med sitt beslut.

Straffvärdet ligger som mest på 2 års fängelse men åtalet gäller bara en bråkdel av det material som TPB har torrenter till vilket gör att jag tror det kommer att handla om dagsböter eventuellt max 6 månaders fängelse.

Som sagt, ingen aning, gissar bara.
Om de fälls tror jag det är pga det "subjektiva". Har svårt att se hur de kan fällas för det "objektiva". Då finns det många som kan anses utföra medhjälp till diverse brott. Eniro, Google, Vägverket, Bofors, Posten etc etc
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat