Visa ett inlägg
Oläst 2011-05-01, 10:37 #18
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Ursprungligen postat av niklasr Visa inlägg
Tack för svar! Det blir olika geografi för olika länder. I Brasilien har vi städer, regioner, stater och telefonriktnummer. Alla ska vara ett alternativ. Det blir alltså väldigt många kombinationer och rätt utmanande implementera search. Man vi har i alla fall börjat med en framåtkompatibel metod som är longituder och latituder vilken även löser problemet att samma stad kan heta olika på olika språk.

I Brasilien kommer vi ha ett system med s.k. DDD "area codes" som has några per stat. Omkring Sao Paulo också vilken region dvs "östra sao Paulo", "västra sao paulo" m.fl. Det blir alltså ganska många nivåer i geografier och till att börja med har jag använt biblioteket som heter geomodel med python http://code.google.com/p/geomodel/ för att kunna fråga på longitud, latitud + radie för sökningen. Det hela är fortfarande under migration till google app engine efter att tidigare ha varit på virtuell server hos godaddy och jag tycker google app engine har stora fördelar men att programmeringen med django har varit tämligen svår. Vi kör även samma system till Indien på samma applikation vilket har visat sig vara en bra idé då man kan göra samma uppdatering till flera länder samtidigt om flera länder ska ha funktionen. Blockets motsvarig i Brasilien är www.balcao.com och jag tror att med cloud computing kan man bli större än blocket. En annan liknande webb som också kör på GAE är http://bazar.appspot.com som har annonser från omkring hela latinamerika just utom Brasilien och de kör inte med systemet longituder och latituder men verkar ha en egen geografi och ingen flerspråkighet. Flerspråkigheten försöker jag göra med i18N vilket jag tycker är ett bra system för att göra flerspråkiga webbsidor.
Tack & MVH
Niklas R
Vill du jobba med färdigdefinierade regioner/områden i databasform så kan du ta en titt på Postgis. Liknande funktionalitet lär finnas i MSSQL och Oracle, men till ett annat pris.
.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat