Visa ett inlägg
Oläst 2009-10-25, 15:41 #30
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH Visa inlägg
ConnyWesth, jag tycker inte du kan generalisera det så som du gör. En professionell applikation är vad man gör den till, inte vilket program/script-språk du valt att lägga i bakgrunden.

Valet av program/script-språk faller på så mycket annat. Du kan argumentera för vilket som är bäst lämpat för klara uppgiften som ska lösas, men om inga utvecklare har erfarenhet av det, är det då ett bra val? Förmodligen inte!

Sen att utveckla webbplatser i .NET har flera stora nackdelar rent ekonomiskt. Nu daltar du om professionella applikationer, men du borde kanske skriva gigantiska applikationer istället. Eller applikationer som är stora och avsett att dra in mycket pengar, eller tillhör ett företag/organisation som sitter på massor av pengar. Utvecklingsverktyg, Operativsystem, Databaser blir genast en rätt stor "onödig" slant för de flesta applikationer. Det samma gäller utbildningskostnaden om dina utvecklare ännu inte har någon erfarenhet av .NET i webbmiljö.

En professionell applikation är väl inte nödvändigtvis en stor applikation?

Jag kan se fördelarna med .NET och håller med dig om mycket, men du värdesätter det PHP saknar för mycket. Vilket gör att .NET är kanske en frälsning från ovan till dig, men djuvelens otyg för någon annan
Jag generaliserar inte ett dugg, jag berättar hur verkligheten ser ut.

Jag har jobbat som systemutvecklare sedan 1988 dvs i drygt 20 år.

Jag har skrivit program för många olika miljöer, både Stordatorbaserade som IBMs TSO och VM, Digital Equipments VMS, Santa Cruz Unix, DNIX, Debian, Ubuntu, DR-DOS, BULL GCOS, IBM DOS, Microsft DOS, Microsft Windows 1.0-Vista.

Jag har använt programspråk som ANSI C, GNU C++, Microsoft C (långt inann Visual...), Microsft Visual C, Borland Turbo C, Borland C/C++, Borland Delphi, Borland Turbo Pascal, Borland JBuilder, Eclipse med Java, ADA i VMS-miljö, IBM Cobol i IBM Stordatormiljö, Microfocus Cobol i Microsft DOS, DR-Basic (Digital Research), Visual Objects, Visual Basic 4-6, Visual Basic.NET, C#, JavaScript i browser-miljö.

Dessutom har jag kört bde PHP4 och PHP5 med MySQL-databas (både v4 och v5).

Utöver detta har jag kört månag olika databassystem som Sybase SQL-anywhere, SQL-Base från Gupta, xBase (dBaseII, III, III+, IV, FoxPro, Clipper Summer 87, 5.0), Microsoft SQL-server, Oracle (databasen), ...

Jag minns inte allt nu på rak arm....

Jag har m.a.o. en gedigen erfarenhet från utveckling med både interpreterande och kompilerande (både native- och semi-) språk.


Jag jobbar mest med Microsoftmiljön och då är det ganska naturligt att arbeta med Microsoft .NET men om vi helt skiter i det och tittar på enbart det som kärnan i detta gäller nämligen:

- Stark typning v.s. Svag typning
- Kompilerande v.s. Interpreterande
- Objektorienterat v.s. Icke objektorienterade (procedurella språk)


Proffs föredrar (GNU C++, (Riktiga) Java eller andra hårt typade, kompilerande, objektorienterade språk):
- Stark typning
- Kompilerande
- Objektorienterat

Icke proffs använder ofta (PHP, JavaScript, VB-script):
- Svag typning
- Interpreterande
- Icke objektorienterade (procedurella eller imperativa språk som man kallar dem på Universitetet) äldre PHP

När man jobbat några år med systemutveckling så börjar man förstå dels skillnaden mellan dessa varianter men man få även en djupare insikt om vilka fördelar de objektorienterade, hårt typade och kompilerande språken har gentemot övriga (detta helt oavsett vilken tillverkare de kommer från).

Licens-kostnaden är totalt försummbar när det gäller systemutveckling.

En utvecklare kostar (enligt en undersökning som IDG gjorde i somras bland de 500 störsra företagen i Sverige) i genomsnitt 931 SEK/tim+moms (förra året dvs 2008 var den kostnaden 932 SEK/tim+moms).

Det betyder att en utvecklare kostar 932*1200 dvs 1 117 200 SEK per år när det är inhyrda kosulter vi pratar om. om anställd använder de stora företagen 750 SEK/tim som riktmärke. dvs ca 900 000 SEK/år.

En licens för Microsoft .NET miljön brukar sällan överstiga 15 000 SEK och det behöver man inte betala varje år utan enbart när man köper ny licens. dvs vart annat vart tredje år. Även om vi tar 15 000 SEK och lägger det som en kostnad per timme under ett år så blir det 15000/1200 dvs 12,50 SEK per timme. Ett företag som inte har råd med den extra kostnaden kan knappast kalla sig professionellt.

Nu kostar inte Visual Studio 15 000 utan betydligt lägre i de flesta fall, finns paketerat från typ en tusenlapp och uppåt beroende på konfiguration.

Även om man gör denan jämförelse procentuellt så blir den helt försummbar med 12,50/931 dvs 1,34%.

Om man ser till hur mycket tid man spar genom att låta kompilatorn hitta programfel (buggar) så behöver man bara spara in 16 timmar och 7 minuter (967 minuter) på ett helt år så har man tjänat in hela kostnaden för 15 000 SEK.

Enligt min egen erfarenhet så spar jag minst en vecka per månad på att använda kompilator med hård typning jämför med helt otypat och interpreterande.

Utbildningskostnaden har man oavsett vilket programspråk man väljer så det är inget argument vare sig för eller emot något enskilt språk, i just den här diskussionen.

Vill jag ha en C++-utvecklare så anställer jag ju en C++-utvecklare och inte en PHP-utvecklare som jag måste utbilda inom C++.

Vill jag ha en PHP-utvecklare så anställer jag ju en PHP-utvecklare och inte en C++-utvecklare som jag måste utbilda inom PHP.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-25 klockan 16:30
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat