Visa ett inlägg
Oläst 2009-10-23, 16:32 #22
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
Jag skulle ju inte debattera men jag får svårt att låta bli när Conny retas så...

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Man använder normalt inte otypade språk för professionella applikationer.
Här är du väl ändå ute och cyklar lite. Sjukvårdsjournal nämndes ovan. Själv känner jag till många fler mycket seriösa system av olika slag i några av Sveriges största företag (t ex telekom och inkasso) som är byggda i PHP. Jag har varit på föreläsningar och träffat utvecklare som byggt system i PHP som hanterar 100.000 transaktioner i sekunden. Så ditt påstående är helt enkelt inte sant. Oavsett vad man tycker om "otypade" språk.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
MVC-har väl spelat ut sin roll för något 10-tal år sedan och det har utvecklats betydligt bättre mönster. de otypade och de okpmbilerade språken har svårt att hänga med i utvecklingen av dessa mönster.
Har MVC spelat ut sin roll? Flera stora ramverk bygger helt sin struktur på MVC som fungerar fantastiskt bra för webbmiljö. Det finns naturligtvis nya idéer som kan vara intressanta. Det gör det alltid. Det innebär inte att beprövade strukturer är dåliga. Det kanske skiljer sig i desktop-miljö? Jag håller mig till webb, server och integration. För de två senare har ju knappast MVC någonsin varit aktuellt. För webb är det super.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Men PHP utvecklas väl oxo till det bättre hoppas jag.
Jo - och jag misstänker att mina åsikter om .NET (som jag inte har sneglat på sedan fem år eller så och eg aldrig jobbat med) är lika föråldrade som dina åsikter om PHP eller svagt typade språk i allmänhet

Jag upplever det som att det finns olika närmast parallella världar i IT-branschen. Olika utvecklare befinner sig i helt olika världar. De som väljer att hålla sig i PHP-, java- eller .NET-världen för att nämna några verkar aldrig träffa duktiga utvecklare från andra världar. Det är synd. För man skulle kunna lära sig så mycket. Själv har jag jobbat många år parallellt i C/C++, PHP samt javascript, men även i Java, Visual Basic (för lääänge sedan) och inhouse-utvecklade terminalbaserade 4G-språk som svenska TRIM eller Netscapes personalisation engine som bara användes inhouse på Netscape och AOL. För att inte tala om ett antal tekniker och enterprisesystem för integration. Så jag känner att jag har åtminstone lite på fötterna när jag föredrar PHP till väldigt mycket.

Trevlig helg!
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat