Ämne: inArchive.com
Visa ett inlägg
Oläst 2012-07-25, 01:56 #26
Nikke Lindqvists avatar
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
Nikke Lindqvists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Det var många frågor
Nej, jag tänker inte svara på dem på det sätt du hoppas. Inte i nummerordning och efter dina mallar av hur du upplever webben.

Jag försvarar inte inArchive. Jag skiter i dem, eftersom det finns hundratals, om inte tusentals liknande sajter. Det har det funnits i åratal, och det kommer det alltid att finnas. Flera högt värderade medlemmar av det här forumet har hamstrat blogginlägg och nyhetsartiklar i åratal. Det finns ett otförkolnande satsningar. De flesta kortsiktiga, många amatörmässiga och några få som är långsiktiga och professionellt byggda.

De professionella tillför nytta för oss alla. Kanske inte i första hand för sajtägaren som idag får sitt material kopierat, men för den som om fyra år letar efter en uppgift som för länge sedan tagits bort av sajten och glömts bort av Google om det inte vore för att kopian har levt kvar.

Ibland lyfter något av de här arkiven, för att sedan falla tillbaka i glömska igen. Jag skulle faktiskt önska att det fanns fler.

Vad gäller upphovsrätt så Kan jag bara uttala mig om mina egna alster. De är samtliga producerade under devisen Copyleft - All wrongs reversed. Webben är gjord för kopiering. Den kommer att kopieras.

Affärsidéer kopieras. Copycats finns överallt som försöker kopiera andras framgångsrecept. Ibland är de duktiga, och förädlar en idé, menboftast är de tätt medelmåttiga. Att texter, bilder, sajter kopieras är upprörande för vissa. Det är skitjobbigt för andra. Men det är en del av verkligheten.

Ibland blir även jag irriterad på alla dessa sajter som hämtar och återpublicerar mitt material i samma hadtighet som det dyker upp i mina flöden. Men ilskan är fåfänglig. Man kan slåss mot en hydra, men det gör en bara trött. Bättre tycker jag då att springa vidare, vara bättre än kopiorna och ligga tre steg före.

Du får gärna fortsätta ditt korståg, men du får stå ut med att jag och många andra mest tycker att det är tröttsamt och faktiskt också lite löjligt.
Nikke Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat