Visa ett inlägg
Oläst 2010-03-15, 00:47 #1
Klibbnisses avatar
Klibbnisse Klibbnisse är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 3
Klibbnisse Klibbnisse är inte uppkopplad
Nykomling
Klibbnisses avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 3
Red flag Ett varningens finger för Loopia.

Loopia har flummat omkring lite för mig den senaste tiden, problem som helt enkelt inte skall kunna hända. Just därför vill jag helt enkelt utföra en klar och tydlig varning, samt även kika om någon annan haft liknande problem, alltid kul att känna till detta.

Först ut gäller mysql-inloggningarna. Några av mina inloggningar bytte plötsligt värd-ip till någonting som inte ens var ett ip-nummer, vilket stoppade alla mina sidor online att ta emot besökare på grund av detta.

Därefter visade det sig att hälften av mina domännamn flyttat sig till ett annat ip-nummer, vilket innebar att jag var tvungen att skapa nya mysql-inloggningar till dessa och uppdatera, sida för sida (tills jag fick tipset att "%" i värd-ip-fältet tog bort själva värd-ip-funktionen och löste problemet).

Efter det visade det sig att flera DNS-pekningar jag haft för en mängd olika subdomäner mystiskt försvunnit, och även upphört att fungera, efter ett mail till support åkte de upp och puttrade igen.

Nästa, och kanske det allvarligaste, är att ett utav mina domännamn (domän1.se) avregistrerats (utan att jag känt till det) medan ett annat (domän2.se) som jag skriftligen bett dem avaktivera låg kvar. Här är det dock tvetydigt då Loopia hävdade att jag själv avaktiverat domän1.se via kontrollpanelen, vilket jag är hyfsat säker på att jag inte har, däremot har jag avaktiverat domän2.se, som är snarlik domän1.se samtidigt som jag mailade dem angående uppsägningen. Min första teori var helt enkelt att Loopia råkat avaktivera fel domännamn och inte jag, helt enkelt för att domän2.se var kvar i min lista trots den skriftliga avaktiveringen, och domän1.se var borta. Hade jag själv råkat avaktivera domän1.se så borde även domän2.se varit borta eftersom jag, som tidigare påpekats, skriftligt sagt upp den.

I domänfallet tänker jag inte vara Herr Vresig. Gjorde Loopia fel så är det illa, lyckligtvis är jag ju inte någon speciell storfräsare med en überstor jättesajt som drar in miljoner, men det skall helt enkelt inte kunna hända! Är det jag som råkat avaktivera den, så är det beklagligt från min sida och jag ursäktar mig, i min opartiskhet vill jag gärna tro att det är Loopia som varit den felande länken här av anledningarna beskrivna ovan.




Hur som helst, jag säger inte att Loopia är värdelösa, jag bara påpekar att man bör iakta försiktighet. Jag kommer använda dem tills mitt avtal tar slut då det fungerar helt okej nu (samt att jag inte är i behov av 100% uptime), men därefter bär det av till något annat webbhotell (har redan planerat :3).

Så ett varningens finger, någon annan med liknande erfarenheter från Loopias sida, både dåliga och bra.
Klibbnisse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat