Visa ett inlägg
Oläst 2014-02-12, 14:45 #1
Roosweb Roosweb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 170
Roosweb Roosweb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 170
Question OwnCloud vid Binero

Hej!

Jag har i flera år använt mig av Dropbox för att synka och skicka filer mellan mina olika datorer och kollegor, men ökat behov av större utrymme har gjort att jag nu börjat leta en annan tjänst att använda mig utav.

SkyDrive och Google Drive är båda två bra alternativ, men OwnCloud är det som jag verkligen fastnade för i och med att jag skulle kunna använda det i kombination med mitt konto vid Binero.

Givetvis kommer ju lite funderingar kring ens integritet. Ett visst skydd i sig självt känner jag finns bara i tidigare nämnda tjänsters stora användarbas, i kombination med kryptering och rent förbud mot att anställda spanar in användares filer (sista får man ju ta med en nypa salt, men ändå). Vid ett i relation mycket mindre webbhotell försvinner en del av "en i mängden" skyddet.

Missta mig inte nu för att vilja hosta dokument om mina planer för världsherravälde. Men givetvis är planen att likt med Dropbox kunna köra backup på dokument, bilder, fakturor, mail kanske, mindre program och appar (Android/iOS) med mera. Filer man helst såklart vill hålla privata.

Hur ser ni på det, finns det någon här som kör OwnCloud vid Binero kanske. Finns det nyfikna anställda som rotar omkring där de inte har något att göra egentligen?

Huvudanledningen till att jag frågar och tvekar på att lägga mina molnfiler vid Binero är för att jag för 4-5 år sedan fick ett mail från supporten då jag kastat upp en större fil på mitt konto (2-3 gig kanske) vilket inte var tillåtet, vid den tidpunkten i alla fall. Inga problem med det i sig, har ingen fil i min Dropbox nu med den storleken - men frågan blir ju mera hur man såg denna fil direkt. Ser man synkade filer på samma sätt känner jag att man kanske trots allt bör överväga SkyDrive eller Google Drive igen även om det innebär att betala dubbelt för utrymme på en server.
Roosweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat