Visa ett inlägg
Oläst 2020-09-25, 19:16 #1
Bintang Bintang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 113
Bintang Bintang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 113
Standard Effektivisera kapitalet i ett AB

Jag har ett AB där jag fakturerar ca 5 - 10 000 kr/mån. Jag tar inte ut någon lön, och har inga utgifter i bolaget, pengarna läggs på hög bara.

Läste något intressant på Flashback som jag tycker verkar vettigt.

1. Registrera ett aktiebolag och fakturera därifrån.

2. Sänk din lön till dryga 45k i månaden.

3. Låt resten av pengarna ligga kvar i bolaget, ta alltså inte ut någon utdelning utan skjut över hela utrymmet till nästa år kontinuerligt; ickeuttagna medel räknas upp med 2-3% varje år dessutom.

4. Registrera en kapitalförsäkring till ditt aktiebolag som du använder för att investera dina medel.

5. Investera konservativt och sikta på "tråkiga" 5-10% i årlig avkastning.
6. ...
7. 10 år senare har du möjlligheten att leva på aktieutdelningar som beskattas effektivt till 20%.

8. X år senare likviderar du bolaget till 20% enligt "Göran Person"-modellen.

"Problemet är att pengar som inte tas som lön utan som därför blir vinst måste tas upp till beskattning till ~30% i form av bolagsskatt. Så om du ska se till att maximera utdelning varje år så blir marginalskatten effektivt bara dryga ~5%-enheter lägre. Men det högre beloppet kan du hela tiden hålla riskutsatt på börsen vilket gör att den konservativa avkastningen (på 5-10%) har en större mängd kronor att jobba på. Detta är det som efter en längre tidsperiod förtjänar dig en easier way out."


Ser detta ut att vara ett förslag värt att följa? Det är punkt 8 jag funderar över, om det finns bättre alternativ.
Bintang är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat