Visa ett inlägg
Oläst 2009-09-20, 22:49 #5
objx objx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 154
objx objx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 154
För att du åtminstone ska få ett någorlunda seriöst svar så skulle jag vilja säga så här:

Alla förutsättningar finns för att snabbt bli rätt vass på PHP, framförallt om du har en del erfarenhet av programmering sen tidigare. Det finns en uppsjö av hjälp att få: tutorials, exempel, färdiga script etc. Allt är bara någon googlesökning bort.

Som du beskriver det så verkar du även ha intresset som krävs för att sitta flertalet timmar per dag och försöka lära dig språket, vilket jag tror är en förutsättning för att snabbt ta till sig informationen.

Om jag vore du så skulle jag först försöka sätta mig in i grunderna i PHP, och testa att utföra olika typer av PHP-funktioner t.ex. formulärhantering, filhantering, inloggningsscript.
Därefter skulle jag försöka hitta ett Open Source-projekt som har ungefär samma typer av funktioner som du själv vill kunna skapa i PHP, t.ex:
- Wordpress (publiceringsverktyg)
- vTiger (CRM-system)
- phpBB (Forum)
Genom att studera källkoden i PHP-system baserade på öppen källkod så lär man sig otroligt mycket. En förutsättning är ju dock att du har tillräckliga baskunskaper för att förstå vad PHP-koden egentligen utför.

En högskoleutbildning för att lära sig PHP tycker jag inte skall behövas, men det beror väl mycket på hur man är som person.
Om man har lätt att lära sig "praktiska" ämnen genom lärarledda kurser så är det väl att föredra.
Om du däremot har en experimentlusta och gillar att söka dig fram till svaren på egen hand så bör du kunna bli någorlunda kunnig på PHP inom 4-5 månader.

Lycka till med kodandet!
objx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat