Visa ett inlägg
Oläst 2019-05-18, 10:29 #1
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Standard Recensionsite med 130,000 kundorders säljes

Säljer web app som är en klon av sidor som t ex Trustpilot där företag kan registrera sig och integrera tjänsten med deras ehandel så att deras kunder kan lämna recensioner på köpupplevelsen.

Hemsidan byggdes specifikt för en enda kund som är huvudkunden för hela sidan och i stort sett all data på sidan kommer via denna e-handelkund.

Jag säljer sidan eftersom att jag inte har intresse att driva denna verksamhet då den främst skapades för en enda kund och inte av eget intresse. Just nu är det i stort sett helt passiva intäkter och jag tror att det finns goda möjligheter att utveckla verksamheten vidare.

Teknologi:
- Sidan är byggd i Django/Python samt har en integrationsmodul för Prestashop.
- För nuvarande hostar jag sidan på AWS då jag använder AWS för andra projekt, men det är ganska ineffektivt kostnadsmässigt för en sådan liten sida och man bör hosta sidan på en mindre och billigare webbserver för att maximera vinsten.

Intäkter/Kostnader:
- $299/månaden i intäkter. Alltså $3588/34.593 SEK om året. Intäkter är i form av en prenumeration så de kommer in via Stripe varje månad.
- För tillfället skickar jag ut epostmeddelanden med MailChimp för $10/mån som är den enda kostnaden utöver webbservern.

Manuellt arbete:
- Eftersom att sidan är byggd för just 1 kund så sköter jag kvitto manuellt och skickar ut 3st i kvartalet. Skapar dom via en Google Sheets mall. Tar ca 5minuter. Kan ganska enkelt automatiseras via automatiska epostmeddelanden.

Data:
Ehandelskunden integrerar sin webbshop med min API och delar med sig av deras orderdata så att min web app kan skicka ut epostmeddelanden till kunderna för att be dom om recensioner.

För nuvarande har vi data för 129.815 orders och datan inkluderar kundens namn, epostaddress och datum för när ordern lades och vilken ehandel kunden placerade ordern hos.

All data kommer ifrån svenska kunder och en stor majoritet av orderdatan kommer ifrån kvinnor.

När det gäller trafik och Google Analytics så får sidan endast ca 400 besökare/månaden då ingen marknadsföring görs alls.

Sidan har funnits sedan 2015-03-12.

Om du är intresserad, kontakta mig på epost [email protected] föredrar det istället för PM på WN.se.

Uppdatering: Ursprungligen skrev jag 190.000 orders, detta var felaktigt då den siffran kom ifrån ett ID och inte det totala antalet. Det totala antalet orders är ca 130.000 orders.

Senast redigerad av marcuslind den 2019-05-18 klockan 10:36
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat