Visa ett inlägg
Oläst 2009-07-02, 20:35 #10
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Ursprungligen postat av NameDrive
Det ser ut att bli ett bra år också för .nu-domäner ...

Ett bra år för en toppdomän är en generell tillväxt under toppdomänen, inte många försäljningar av toppdomänen på andrahandsmarknaden.

Personligen anser jag att det är tragiskt att andrahandsmarknaden utvecklas på detta sätt. Den absoluta merparten av alla domäner som registreras enbart i syfte att säljas vidare är "dött kapital". De är frysta och kan inte användas på riktigt.

Men det finns ljus i tunneln. Den nuvarande ekonomiska situationen i världen har gjort att många större domänpundare dumpar/avregistrerar delar av sin domänportfölj. Med ytterligare toppdomäner på väg in kan även befintliga toppdomäner tappa sitt (alldeles på tok för höga) värde.

Jag hoppas innerligen att den sanna entreprenörsandan kan övervinna andrahandsmarknaden för domännamn.
JonathanS - vad försöker du intala dig själv (och andra)?

Kan du ärligt talat inte själv inse att DU (och Sam N) kanske är den största anledningen till att domännamnspriserna ser ut som dom gör i Sverige idag (med den modellen Loopia tog sig in på marknaden med) - detta i en förlängning innebär att ni också har ett mycket stort ansvar till domänspekulationer och andrahandsmarknaden av domäner i Sverige idag. De största aktörerna tidigare var främst webbhotellen som jobbade med paketerade "1domän+1webbutrymme".

Att Binero sedan använder samma typ av affärsmodell som Loopia, ger dig och din tid där knappast mindre ansvar (eftersom Bineros "krigande" med Loopia bara ledde till ytterligare prisdumpningar av domännamn som i sin tur ledde till att fler domäner registrerades i spekulativt syfte).

Så min bild av din inblandning i dagens andrahandsmarknad av domäner i Sverige överensstämmer inte på något sätt med din egen..eller också är du inte speciellt konsekvent.

Samtidigt vill jag trycka lite på ett inlägg jag gjorde i April http://www.internetsweden.net/mer-an-18-fl...r-senaste-aret/ om att .nu har 140K domäner registrerade av Svenska innehavare - eftersom detta var min egen uppskattning, så var det extra roligt att nyligen få det bekräftat av "säkra källor", tillsammans med informationen om att det även nu finns 60K .nu-domäner registrerade av "icke-svenskar".

.se är förstås ohotat störst i Sverige och ÄR det bästa alternativet för Svenska registranter, men det är en rasande takt som .nu tar in på .com
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat