Visa ett inlägg
Oläst 2018-12-05, 15:01 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Precis dit jag ville komma. Hade dina kunder fokuserat mer på ett bra domännamn i stället för onödiga tekniska funktioner så kanske dom hade lyckats.
Nja, hade de startat ungefär samtidigt som Blocket så hade de haft en chans men knappast i det läget.

Citat:
Men du har rätt, vi snackar inte om samma sak, vet även din inställning till domännamn. Men man måste ju ändå leva i verkligheten. Titta på Ribackas omsättning och vinst här. Titta på dom företag som sprang iväg och fick igång det.
Jag vet inte om vi kanske svarar på olika frågeställningar. Jag menar inte att domännamnet är irrelevant men det är lite svårt för en ensamföretagare att välja en kanondomän som tv.nu idag och sedan börja tjäna pengar Sedan bör man så klart alltid ha ett namn som är lätt att komma ihåg och lätt att stava.

Onlinepizza som du tog upp är ett bra exempel på att domännamnet också kan vara en begränsning nu när de får hård konkurrens från t.ex. hungrig.se. Men jag menar ändå att där spelar heller inte domännamnet någon större roll. Det är ett långt och inte särskilt unikt namn. De kunde lika gärna ha haft namn som mat.nu, hungrig.se, snabbmat.nu, mathem.se etc. och lyckats precis lika bra. Det var snarare så att de började vid rätt tillfälle, lärde sig branschen inifrån och var kompetenta personer som gjorde att de lyckades så bra.

Ju mindre värde det finns bakom tjänsten eller produkten desto större roll spelar domännamnet. I vissa branscher är det ju näst intill omöjligt att komma med något nytt eller unikt och då sticker man ut desto mer med rätt domännamn. I det läget håller jag helt med dig

Citat:
Och som sagt jag talar inte om tjänsteföretag som dina exempel. Jag talar om webbtjänster.
Mja. Mapillary var visserligen från början en ren webbtjänst för slutkonsument även om det inte är där det finns pengar att tjäna idag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2018-12-05 klockan 15:04
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat