Visa ett inlägg
Oläst 2018-12-04, 11:44 #15
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Hej,
Jag kan ge några exempel på hur vi väljer nisch när vi ska bygga en ny affiliatesida.
  • Antal aktörer: Först och främst vill jag se hur många affiliateprogram/företag det finns i nischen som jag kan få betalt av. Det kanske redan finns ett tiotal och då är risken mindre att du blir helt beroende av 1-2 företag.
  • Online eller offline: Vi arbetar enbart inom nischer där det går att genomföra ett köp/avslut online. Ett exempel på nischer är webbhotell, igaming, finans etc. Det betyder dock inte att andra nischer är sämre, men jag upplever det som mycket enklare att komma igång med nischer som ovanstående.
  • Sökvolym: Jag tar också reda på hur många sökord det finns att tjäna pengar på samt hur stor sökvolym det är. Här tar jag hjälp av verktyg som Google keyword planner, Ahrefs Keyword Explorer och answerthepublic.com.
  • Konkurrentanalys: Vilka kommer vi tävla mot? Hur hög är innovationsnivån i nischen? Måste du bygga en sökmotor ala flygresor.se eller räcker det med en topplista med information om pris och 3 snabba fördelar om respektive aktör?
  • Ersättningsnivåer: Denna går hand i hand med Sökvolym. Hur mycket får vi i ersättning per lead vi skickar? Oftast är den första ersättningen standard och det brukar alltid gå att få minst det dubbla när man har nått en stark marknadsposition.
  • Domännamn: Som andra i denna tråd så älskar även jag exact match domains. Varför? jo för att du rankar lättare med EMDs (mycket naturligare att få exakta sökordet i ankartexten). En till fördel är att du inte behöver arbeta med varumärkesbyggande reklam från start. Din besökare förstår oftast direkt vad din sajt handlar om innan personen ens har klickat på domänen.
  • Passion: Som andra har skrivit kan det till en början vara smart att välja en nisch som du har stor kunskap inom eller brinner för att lära dig mer om. Du ska trots allt ge besökaren information och framstå som en "expert" inom området. Detta är ett råd jag själv aldrig har följt. vi har istället lärt oss i princip allt inom respektive nisch och sedan anställt personer med expertkompetens inom området.
Hoppas det tar dig lite längre fram på vägen!
//Jesper Ribacka
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat