Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-21, 10:58 #23
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by BjörnJ@May 19 2009, 23:23
Hur ska man göra om man tillämpar förskottsbetalning? Utfärda och bokföra fakturor för alla ordrar innan man vet om de kommer bli betalda eller inte? Och sedan utfärda en kreditfaktura när man tror att ordern inte kommer att bli betald?

Eller kan man vänta tills betalning har kommit in, och då utfärda ett kvitto?

Det duger väl att kunden får kvittot (eller fakturan) via e-post och/eller möjlighet att ladda ner den via webbutiken?

Angående nummerserie, kan man använda samma nummerserie till allt?
T.ex.
200901 faktura
200902 kvitto
200903 faktura
200904 kreditfaktura
osv...
Några speciella för- eller nackdelar med att göra så?
En orderbekräftelse får du aldrig betalt för utan du måste utfärda en faktura för att kunna kräva betalning, allt annat är en AVI dvs "Frivillig betalning". Som när man prenumererar på en tidning, då får man ingen "faktura" men tidningen kan heller inte "kräva" betalning eller skicka på inkasso. För att man ska kunan "kräva" betalning måste man utfärda en korrekt "faktura".

Ang Nummerserier
-----------------------
Själv använder jag olika sätt i olika bolag, men i ett bolag så har jag nummerserier som alla är exakt 6 siffror långa och börjar med en tvåställig kod exempelvis, "110001" för order, "310004" för faktura, "320004" för kundnummer, "330001" för leverantörsnummer, "294103" för artikelnummer.

I VISMA/SPCS Administration 1000 som jag använder så har jag automatiskt stöd för detta i affärssystemet så den sköter uppräkningen automatiskt åt mig, individuellt för varje dokumenttyp, det är helt strålande enkelt!

Fördelen är att jag vet att så fort kunden refererar till ett viosst nummer så kan jag av de först atvå siffrorna veta om det är ett kundnummer, fakturanummer, artikelnummer osv... Dessutom vet jag att alla sifferserier ALLTID är exakt 6 siffror. Risken för fel och missförstånd minskar betydligt. Idealiskt hade varit att ha checksiffra också...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat