Citat:
allt du skriver är sant, men om man har ett svinn på 1-2% och säljer en billigt tjänst/pprodukt så ser jag fortfarande inte vinst intresset att använda en faktureringstjänst. då är det bättre att svälja stoltheten och se sin 100 lapp försvinna i cybervärden.
Men är det högre belopp så hade jag varit den första att anlita kretidor eller dito företag.
|
Och jag är den första att instämma, när vi arbetar med företag som säljer tex virtuella produkter, tänk tex datingsajter, då ska man inte låta oss ta risken för hanteringen eftersom ens egen marginalkostnad går mot 0. Eftersom vi köper fordran till dess fulla värde och man därmed faktiskt inte bara försäkrar sig mot kreditförlusten utan även mot intäktsbortfallet så blir det i fallet av en virtuell produkt ett klassiskt case av att överförsäkra sig.
I det fallet kan det istället vara bra att anlita ett kundreskontra företag som tex Kreditor och bara låta oss sköta själva hanteringen av fakturan men inte låta oss ta risken för att den blir obetald. Personligen tycker jag att det framförallt är i hanteringen man har mycket tid att spara. Riskhanteringen är mer intressant om man faktiskt haft en kostnad för en fysisk vara och därmed förknippade hanteringskostnader.
Ledsen för långa svar, men det är ett ämne vi brinner för :-)