Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-16, 08:35 #2
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar

Reg.datum: Feb 2004
Det känns något svårt att ge råd till en ev. någotsånär blivande konkurrent, men ska försöka svara ärligt.

Citat:
Ursprungligen postat av creoweb
Hej
Frågeställningar
- Vad anser ni, finns det tillräckligt med kvalitativa och seriösa kataloger?
Ja och nej. Det finns så många sätt att hitta information på idag att konkurransen blir så extremt tuff. Det kvittar egentligen hur bra du gör den, det blir ändå svårt och det kommer att ta tid. Folk är vana med att använda vissa tjänster och det kommer att bli svårt att få dem att börja använda din. Tänk på hur vana folk är att använda Google. Även om MSN och Yahoo skulle presentera ett lite mer relevant sökresultat så kommer inte den stora massan att byta. Folk använder det de är vana att använda och byter inte förrän alla andra byter. Så om folk använder Gulasidorna för att hitta företagsinformation så kommer det ta lång tid innan du får några stora trafikvolymer på din sida.

Citat:
Originally posted by -creoweb@Mar 15 2006, 21:06
- Vilka uppgifter ska man ta in av de som lägger till en länk i katalogen? Mer än de vanliga alltså, url, e-post, beskrivning o s v. Ska jag satsa på att varje enskilt företag måste ange sina adressuppgifter och organisationsnummer?
Om du ska publicera e-postadressen så bör du ha en väldigt säker lösning för att unvika att de får spam. Hur ska du få reda på om det är ett riktigt företag som vill publicera uppgifter? Kräver du org.nr. så blir det mycket jobb med att bara kolla upp. Att även publisera adressuppgifter är bra och nästan ett krav för en företagskatalog, men även där måste du kolla upp så att adresserna stämmer. Men vad händer om företag byter adress om ca ett år och inte meddelar er tjänst. Blir tant Agda glad på dig när hon tagit bussen till fel adress och hittade inte butiken... Ju mer uppgifter desto mer jobb att lägga in dem och desto mer jobb att hålla dem i skick. Ska du verkligen lyckas så krävs det tid och att du kanske har 20 anställda som arbetar med det.

Citat:
- Ska man begära en länk tillbaka?
Är detta något som är bra om man tänker på längre sikt? (SEO)
Jag kräver själv ingen länk tillbaka, så jag vet inte hur bra det är. Om vi bortser frå SEO och tittar på att du faktiskt skulle då synas mer då alla sidor som finns hos dig har en länk till dig. Men det finns säkert en hel del företag som inte vill lägga till en länk till dig eller har någon länksida att göra det på. Tänker då på lite större företag. Ska de då inte få vara med?

Citat:
- Ni som driver kataloger, har ni tjänat mycket på detta för att få upp era andra sidor i sökmotorerna?
Frågan är om det är huvudsyftet med er katalog, att använda den som någon slags länkfarm för att ge er nya kunder och ge era kunder högre PR för sina webbsidor? Visst kan man säker tjäna på detta om den tjänsten lyckas och blir populär.

Citat:
- Vilken färdig lösning ska man använda sig av utifrån att man kanske i framtiden vill erbjuda företag att lägga till en egen banners i katalogen, samt vilken lösning passar bäst ur SEO? Tänker även på det verktyg som finns bakom lösningen, vill att denna ska vara enkel att använda. Finns det några på det svenska språket så jag slipper att översätta?
Bättre att ta en sak i taget och få dit användare av katalogen samt att bygga upp ett index av företag. Det finns säkert färdiga lösningar, men det bästa är att göra en anpassad för din tjänst.

Citat:
- Händer det att era kataloger på något sätt genererar jobb för er huvudsysselsättning? Kanske att kunder hör av sig till er t.ex.?
Samma som jag skrev två frågor upp.

Citat:
- Ska man neka ett företag att lägga till sin egen katalog om de tidigare redan har lagt till sin huvudsida som speglar företaget?
Vet inte riktigt vad du menar, upp till dig själv hur många undersidor du vill ha med. Men var inte tanken att det skulle vara en företagskatalog, som listar främst företag och inte länkar till webbsidor?

Citat:
Ursprungligen postat av creoweb
- Vad bör jag tänka på när jag strukturerar upp katalogen?
Att göra det så enkelt och effektivt som möjligt för dig och de som arbetar med katalogen. Det tar en sådan enorm tid att fylla i uppgifter och att få dit och kolla upp informationen.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat