Visa ett inlägg
Oläst 2004-01-31, 09:02 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
DNS är inget krav, inte webmail heller, jag personligen har sett att användandet av mailklienter ökar och webmail är mer som en akutlösning om dom inte är hemma och vill läsa av mailen.
Smtp bör finnas, men inget krav det heller, då fler och fler operatörer låser portarna, så måste kunden ändå använda sin internetleverantörs smtp.

Övervakning får du inte gratis, tro mig, jag har letat , kollat och testat. Endera är dom gratis och har begränsade möjligheter, eller så kostar dom lite och fungerar sådär, ändå inte som man vill, eller så finns det dom som kostar för mycket.
Om du bara har en server behöver du inte så mycket koll, ett par script som kollar om dns, http, asp, ftp, smtp, pop3, mssql? , mysql svarar på anrop, och ger dig en rapport.
Till denna rapport kan man sen koppla enkla larm, endera en text, ett ljud eller en aktion, där scriptet skickar e-post, sms, mms, fax eller hur man nu bygger det.

Några andra saker man bör tänka på:
- Spamskydd, finns mailservrar för windows, men inget att rekommendera.
- Redundans, redundans och redundans, farligt med en maskin, rasar den så rasar allt. Fler maskiner, sprid ut prylarna, mail/dns/spamskydd på en tillsammans med brandvägg, www på en annan. Om pengarna tryter, kolla med något annat webhotell om du får hyra in dig, finns ett par i usa som fungerar ypperligt för mail och liknande, som absolut inte behöver vara rekordsnabba. (jag personligen har 2st dns-servrar i usa tillsammans med dns).
- Uppdatera patchar och uppgraderingar dagligen. Åtminstone kontrollera en gång om dagen om det kommit något.
- Prenumerera på ett par nyhetsbrev gällande säkerhet / windows, finns ett par engelska som är bra, upp med speciell inbox för detta som du läser igenom då o då för att hålla dig up to date.

Bästa leverantörerna på domännamn är nog Enom enligt mig, har kört dom länge och sällan det varit problem.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat