Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-15, 10:25 #32
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Per
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Bara för att driva diskussionen till sin spets.
Jag har en burk med småpengar hemma. Mitt barn tar 100 kronor i den och köper godis närmaste affär. Jag skulle inte komma på tanken att kräva tillbaka pengarna från godisaffären då.
Vad är skillnaden ? Det man kan hävda då är att ett barn inte förstår att det kostar pengar att ringa ett betalsamtal, men det förstår värdet av riktiga pengar. Jag tycker nog fortfarande att ansvaret för att lära ut detta ligger hos föräldrarna... Givetvis förutsatt att websidan tydligt talar om att det kostar pengar på riktigt att ringa.

Ponera istället att du hade 500 kronor i din burk, och din 7-årige son köpte godis för rubbet. Då skulle det nog bli svårt för affären att hävda att de trodde att 7-åringen hade samtycke (om vi nu förutsätter att det är ovanligt att 7-åringar handlat godis för 500 spänn).
Absolut - jag håller med.

I extremfall som 1000 :- på Habbo, som har målgruppen yngre barn, borde det ju inte vara någon tvekan. Men om det är betalsamtal för 40 :- en månad ?! Man kan ju knappast hävda att Habbo (eller Blocket eller Lunar etc etc) borde förstå att barnet inte hade rätt att betala då...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat