Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-15, 07:42 #23
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Originally posted by Conth@Mar 15 2006, 07:27
Intressant
Enligt din definition förmyndaren gjort det möjligt för den omyndige att uppträda så att det ser ut som om han har tillåtelse så måste ju att ringa ett betalnummer anses vara ett undtantag från grundregeln ?
Det är inte min definition. Jag citerade en bok som i sin tur analyserat praxis.

Boken ifråga har sannolikt hämtat delar (om inte allt) av sitt stöd från rättsfallet RH 1988:82 vilket handlade om Ebba, 13 år, som köpte stövlar för 840 kronor. I slutet av domen finns följande att läsa: "Ebbas förmyndare har visserligen inte lämnat sitt samtycke till just det inköp som målet gäller. Ett samtycke enligt 9 kap 7 § 1 st föräldrabalken behöver emellertid inte avse en viss bestämd rättshandling utan kan vara mera generellt, dock inte så vidsträckt att den omyndige fritt får bestämma över sina angelägenheter (jfr Nial anf arbete s 222). Genom att Ebbas förmyndare har lämnat henne en summa pengar för att Ebba själv skulle köpa bl a ett par stövlar får förmyndaren anses ha samtyckt till det aktuella inköpet."

I vissa fall tror jag det skulle vara mycket svårt för Habbo hotel att hävda samtycke, ofta finns ju sådant över huvud taget inte. I vilket fall som helst är det viktigt att notera att det inte handlar om företagets befogade uppfattning utan det viktiga är förmyndarens samtycke.