Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Citat:
Originally posted by -ztream@Mar 14 2006, 23:19
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Ursäkta att jag säger det men det är ju lite löjligt.
Du menar att ett barn inte får köpa godis i en affär utan att kioskägaren försäkrat sig om försäldrarnas tillstånd...
Känns som att du får den relevanta diskussionen på fel spår enligt min mening...
Det måste ju bero på hur man marknadsför det man säljer. Dvs att det inte sker med vilseledning.
Något jag önskar är möjligheten att stoppa ett betalsamtal. Dvs att jag som tjänsteleverantör kan avgöra om kunden FÅR betala eller ej. Detta är möjligt med premium SMS. Dvs jag kan neka en betalning och därmed sätta ett tak på vad ett konto får spendera. Denna möjlighet finns inte med betalning via betalnummer. Själva betalninger sker hos Telia INNAN man själv kan kontrollera/påverka betalningen.
|
Notera att jag inte uttrycker någon åsikt, jag tolkar bara lagen.
I teorin så har inte barn möjlighet att ingå några avtal. Köper en unge på 5 bast ett tuggummi i en butik och föräldrarna blir förbannade så kan de gå dit och kräva tillbaka pengarna, med stöd i lagen.
Skriver just nu en uppsats som behandlar marknadsföring och försäljning riktad till barn så jag känner mig hyfsat påläst, men om någon kan visa att jag har fel så lyssnar jag såklart
|
Känns mer relevant att diskutera verkligheten än någon teori som inte gäller på riktigt... ;-)
|
Ztream har rätt.
Så är lagen, barn får inte köpa saker utan att föräldrarna ger sin tillåtelse.
Ett köp är att ingå i ett avtal.
Och tur är väl det.