Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-12, 10:39 #31
tdhs avatar
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 150
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
tdhs avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 150
Kul med så många synpunkter här, men det är uppenbart att flera talare inte kommer från personer som lever på annonser. Det är inte min åsikt att en besökare enbart är värt något om han utsätts för reklamen, för även om man ofta kan härleda sina intäkter direkt till denna så skall man inte vara blind för alternativa värden såsom varumärkets styrka och möjlighet till merchandising, exempelvis.

Argumentet att "adblock-användare hade inte klickat ändå" är tomt. Annonser levererar ett budskap men långt ifrån alla bygger på klick, eller ens har en betalningsmodell som gör det. Det säljs fortfarande annonser per visning, eller rentav fast pris för en fast plats under en tidsperiod. Att annonsen faktiskt visas har ett värde.

Däremot vidhåller jag att om adblock-lösningar (ja, det finns flera - Norton Antivirus har en inbyggd bland annat) blir gängse standard så kommer webbpublicisterna i kläm och det är inte bra för någon - för då läggs sidorna ned, kort och gott.

Skall jag då blocka alla som använder adblock? Nja, annonserna är inte mina enda intäkter och adblock-användaren kan mycket väl skicka besökare till sidan och det är inte säkert att de nytillkomna har adblock. Dessutom har jag råd med lite snyltande besökare. Det hade dock varit annat ljud i skällan om jag låg på gränsen med bandbreddskostnaderna, exempelvis, eller om det var så många som blockerade att min statistik gentemot annonsörerna blev snedvriden. Det naturliga första steget är förstås att informera besökarna om att de väljer bort den främsta intäktskällan för sajten och vädja till deras goda samvete, men huruvida det fungerar eller ej beror väldigt mycket på vilken typ av besökare man har. Situationen skall nog ställas på sin spets innan man faktiskt väljer att stänga ute alla med adblock, och innan dess har man självfallet försökt att få in annonser på annat sätt, så att de inte blockeras.

Men det för oss till ett annat problem. Annonsmarknaden är idag knuten till standardformat och mediabyråer jobbar inte gärna med speciallösningar såvida man inte är en väldigt stor aktör. Det är min erfarenhet att det är svårare att få speciallösningar sålda, än en leaderboard. Man har dessutom en tendens att göra annonser som är störande, vilket jag inte riktigt förstår mig på eftersom det laddar budskapet med negativa vibbar från den irriterande besökaren. Dessvärre är det inte alltid det lättaste att säga nej till en annonskampanj, de senaste åren har branschen knappast varit dotcom-bortskämd om man säger så.

Jag håller absolut med om att det här inte enbart är ett problem med besökaren, adblock finns av en anledning - även om jag har lättare att förstå att man vill blockera popup-annonser och dhtml-lager som lägger sig över sidan, än annonser i allmänhet. Annonserna låter och blinkar som sjutton, det är inte bra - annonsörerna behöver skärpa sig på den punkten och kommer nog göra det också för jag tror inte att multimediabomberna som snurrar ibland ger bättre genomslag. Själv blir jag i alla fall bara trött på dem.

Men okej, adblock dödar webben för att annonsörerna och publicisterna inte står upp och levererar minda påträngande - men ändå effektiva - annonser.

För övrigt, ztream, så har man redan löst problemet med blinda på gatan som missar alla billboards: nu kör megafonförsedda reklambilar omkring. Men ditt inlägg känns som en irrelevant lustighet så hur vidrigt detta tilltag faktiskt är kan vi kanske lämna därhän...
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat