Citat:
Originally posted by Xyzi@Mar 11 2006, 18:16
Men ska vi enas om att program liksom AdBlock kan utgöra en potentiell risk för vår nuvarande platform?
|
Jag skulle säga att om Internetreklam fortsätter att vara som den är idag kommer fler och fler använda annonsblockerings program och detta i sig betyder att Internet reklamen måste förändras. Jag tycker även att Google Adsense textannonser är en sådan förändring. Även bakgrundsbilderna som används på gamereactor.se (de diskuteras t.o.m. i deras forum vilken bakgrundsbild som varit snyggast) är ett tecken på att Internet reklam inte behöver vara hemsk för användaren.
Men så länge sidor fortsätter använda enormt jobbiga flashfilmer (tex PSP annonsen som ligger på gon.se) eller lägga reklam i lagren ovanpå innehållet så kommer annonsblockerings användandet att fortsätta öka.
Jag tror helt enkelt att de som sysslar med Internetreklam borde tänka på varför Adblock och liknande program utvecklas. Jag är rätt säker på att det inte beror på att de är avundsjuka på att sidorna tjänar pengar på reklam.
Så om det är någon som dödar webben så är det snarare de som använder irriterande reklam.