Eftersom jag inte vill länka mig själv (det är ju fult

) så citerar jag min egen blogg. De som vill titta där istället kan gå till tdh.se helt enkelt.
Nyfiken på vad ni tycker och tänker här på WN.
Citat:
Adblock dödar webben
Det är inte lätt att vara webbpublicist idag eftersom internet skall vara gratis. Att ta betalt är svårt, nästan alla som försöker misslyckas. Har du inte extremt många läsare eller en väldigt exklusiv stämpel/läsarkrets, alternativt en unik tjänst, så kan du inte ta betalt för din sajt - knappt ens om du uppfyller dessa kriterier.
Det lämnar annonser som intäktskällor.
Att leva på annonsintäkter är väl okej, jag är nöjd så länge jag slipper ringa och sälja själv eftersom det inte är mitt gebit eller ens vad jag är duktig på. Annonser stör inte mig, är de någorlunda riktade är de på gränsen till samhällsinformation. Visserligen klickar jag sällan, men ibland så - och budskapet har jag åtminstone processat i skallen. Att jag sedan ofta förkastar eller helt enkelt ignorerar det är en annan femma, det viktiga är att det gick fram.
Vissa vill inte se några annonser, föredrar stora vita rutor där det annars hade varit färglada budskap från komersialiseringens högborg. Jag förstår mig inte riktigt på det, för sidans layout blir ju hemsk och så länge det inte poppas upp äckliga fönster i huvudet på mig, eller kablas ut hiskelig Crazy Frog-musik så ser jag inga problem med annonser.
Men vissa gör det. De kör adblock eller någon annan lösning för att filtrera bort dem - det finns väldigt många, vissa integrerade i virusprogram och mjukvarubrandväggar som levereras med datorer. Det kommer ta död på webben, för om alltför många tar bort annonserna så blir det inga intäkter. Utan intäkter kan man inte driva en stor webbplats idag.
Så okej, ni väljer bort annonser. Fel, ni tvingar bort annonser, filtrerar undan en del av webbplatsen som ni besöker. Strunt samma att det betyder att driftaren inte får ett öre för ert besök, ni skall ju läsa den gratis och på ert sätt. Är det er rättighet på något vis? Borde allt i världen vara gratis för er? Låter ni någon klippa ut tidningsannonserna med?
Den nya tekniken gör det lätt att stjäla. Om jag publicerar en webbplats som drivs med annonspengar så är annonserna en del av den. Ni behöver inte besöka sajten, men om ni gör det så vill jag att mina annonser visas - det är nämligen de som gör att jag kan ha råd att driva den.
Annonser är villkoret för att webbplatsen kan vara gratis att läsa. Accepterar du inte villkoret så vill jag inte ha dig som besökare.
Webben har allvarliga problem. Folk vill inte betala för webbplatser med villfarelsen att allt online skall vara gratis. Samtidigt börjar de filtrera bort annonser för de är irriterande och därmed tar de även bort den enda intäktskällan som finns - just eftersom samma personer vägrar betala för innehåll.
Det är sjukt och kommer förändra webben. Det första som händer blir att de mindre webbpublicisterna får dra sig tillbaka, ifrågasätta sina produktioner och kanske lämna in handduken. Den frihet som finns online idag är hotad på grund av det här.
Jag har ingen lösning, men problemet behöver belysas ytterligare. För det är ett problem, oavsett vad man tycker om sin rätt att välja att inte se en hel webbplats som man besöker gratis, så är det ett problem som berör alla.
Din favoritsajts dagar kan vara räknade. För den här posten behövde lite dramatik.
|