Supermoderator
|
|
Reg.datum: Sep 2003
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Sep 2003
|
Min uppfattning efter att ha läst diskussionen i tråden är att hon bedriver näringsverksamhet. Det är förmodligen dessutom positivit för henne att registrera sig för F-skatt och moms. Visserligen får slutkunden betala 6% (om jag minns rätt) moms för boken, men hon får själv dra av alla kostnader på ett annat sätt.
Det frågan egentligen gäller är huruvida distansavtalslagen gäller och min personliga åsikt är att den faktiskt gör det. Lagen är till för att skydda köparen. Näringsidkare är i sig inte definierat i den lagen och även om hon inte är registrerad som enskild näringsidkare eller verksamheten faller under annan liknande företagsform så agerar hon som om hon vore näringsidkare och därmed bör lagen vara tillämplig.
Min rekommendation är att antingen utgå från att ångerrätten om 14 dagar gäller eller att kontakta en advokat för att få ett svar på frågan från någon med utbildning och erfarenhet av detta.
Att plombera böckerna ser jag ingen mening med. Musik kan enkelt kopieras och därför kan det finnas en fördel med plombering - nu var det länge sedan jag handlade från Ginza, men jag tror inte de plomberar skivorna de säljer - en bok är däremot svår att kopiera. Om någon nu kopierar boken sida för sida i en kopieringsmaskin för att sedan utnyttja sin ångerrätt är det väl ändå en risk värd att ta? Jag har svårt att tänka mig att många orkar engagera sig såpass - dessutom kostar kopiorna en del också.
|