Citat:
Originally posted by jonny@Mar 6 2006, 22:23
Du behöver inte nödvändigtvis ha 50% av bolaget för att ha kontrollen. Du kan dela upp aktierna i A och B-aktier som har olika rösträtt. Jag kommer inte ihåg hur mycket det får skilja i nya bolag, men en A-aktie kan vara värd åtminstone tio gånger så många röster som en B-aktie.
På så sätt kan du ha delägare men själv behålla kontrollen av bolaget.
|
Man kan oxo göra så här att du först skaffar en bra revisor, sen kan revisorn ta fram ett "begagnat" AB, som är vilande, som han själv varit revisor för i flera år så han vet vad det går för.
Jag har själv gjort så och då får du ett bolag som har 0 kr i tillgångar men eftersom du redan har en verksamhet som rullar in pengar så är det inget problem för du får då in kapitalet genom intäkter i stället, det funkar bra det oxo och verkar var aett bättr ealternativ för dig för då kan du behålla 100% av bolaget.
Ett begagnat bolag kan man få för så lite som 5000-10000 kr, ibland ännu mindre.
Kolla med min revisor Jan Ekeman på Revidea AB i Täby (
www.revidea.se) han har hjälpt mig flera gånger. Hälsa från mig Conny Westh. En bra revisor är värd sin vikt i om inte guld så i alla fall aktier.
Det finns ingen anledning att du ska ge upp kontrollen i ditt företag i onödan.