Citat:
Originally posted by hubbert@Feb 27 2006, 22:17
Citat:
Du kan endast återta materialet om du i avtalet angett ägandeförbehåll,
|
F*n också det har du ju alldeles rätt i. Tack
Vilket jag naturligtvis har glömt att ange på fakturorna (räcker som avtal). Suck det borde jag efter mina år i försäljningsbranschen ha tänkt på, men men, de villkoren har alltid varit förtryckta på fakturaseten tidigare.
Har bara råkat ut för det här en gång tidigare och då åkte jag ut och hämtade pengarna ur deras kassalåda* (var en butik).
(*jag ringde strax före och sa att jag kommer, skall jag kanske lägga till)
|
Observera att det du skriver på fakturan inte alls räcker som avtal. Avtalet måste ha träffats FÖRE fakturan framställdes. Har precis läst en bok om avtalsrätt så den gubben gick inte.
Du ska inte hetsa upp dig för något sånt över huvud taget. Se till att skriva ordentliga avtal INNAN du inleder ett uppdrag. Exempelvis rekommenderar jag att använda SITOs (
www.itforetagen.se) avtal för "internet-projekt" eller som minimum "IT-Tjänster" då står det angivet vad som gäller i sådana här fall. Om jag nu inte minns helt fel så är det ett äganderättsförbehåll.
Skaffa ett smakprov av alla deras avtal, det kostar drygt 300 spänn men du tjänat igen det på mindre än en timmes förlorad betalning.
Akta dig för att åka ut och hämta pengarna ur kundens kassalåda, det är faktiskt frågan om rån (alternativt grov stöld)! Du måste följa de juridiska turerna till punkt och pricka annars kan du själv få skaka galler....