Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-06, 22:48 #6
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Jag använder Kreditors fakturera mig som jämför namn, personnummer och adress så då borde det väl inte vara något problem?
Det är ju det som är problemet, "ärliga" människor kan ju faktiskt vara folkbokförda på en annan adress eller bo inneboende hos någon och ha en C/o-adress och namn/personnummer stämmer ju med beställnigen. När jag pratade med Kreditor så gosdände dom "C/o-adresser" iaf.

Det vore ju som om att jag skulle beställa i namnet Anders Andersson som jag visste hade ett "fläckfritt" personnummer som går igenom kreditupplysningen och skriva: Anders Andersson, C/o Karlsson och min adress i beställningen. Alltså skulle jag få paketet och den stackars Anders få påminnelsen/kravet av kreditor när jag inte betalar fakturan.

När du sedan märker att Kreditor inte står för denna kostnaden (bedrägeri) och du börjar jaga mig så har jag hunnit beställa från massor av företag, att jag dessutom bytt adress tre gånger innan du hittar mig gör ju inte saken bättre...

Vore intressant att höra från Kreditor och Acme i denna tråden om detta är vanligt och vad dom gör för att förhindra det.

Tilläggas kan att jag har varken Acme eller Kreditors system på Lastbryggan, det enda jag köper så är det kreditupplysningen via Acme. Sen gör jag bedömningen själv om beställaren ser misstänkt ut. Detta är faktiskt första gången som jag råkar ut för detta och jag är glad att jag hann stoppa dessa bluffordrar i tid.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat