Citat:
Ursprungligen postat av f_b
Citat:
Ursprungligen postat av Jolla00
Jag har en sida med frames. Jag har nu fått höra alla argument om varför man inte ska ha just frames. Det absolut största nackdelen som jag ser det, med att inte ha frames, är vad gäller uppdaterandet av fasta objekt, t.ex. meny. Alltså, varje gång man behöver uppdatera en liten grej måste man gå runt i alla filer och ändra den lilla grejen.
Finns det nån lösning för det här problemet om man väljer att inte använda frames?
|
Du kan lägga menyn i en includefil som du läser in på varje sida. Tips om hur det går till finner du t.ex. här:
http://www.webdesignskolan.com/html/ssi/ss...shtml#inkludera
eller om du googlar på "Server side includes".
|
Ja, eller så kan man i något av server side språken göra en include. I php blir det
i jsp
Kod:
<jsp:include page="/menu.jsp"/>
(Lite off topic, men bra ifall någon kodar i java)
Det är definitivt värt att titta på opensymphony sitemesh. Man skulle kunna säga lite löst att libbet beter sig litegrann som en frame, fast ändå inte. Det är ett filter som för browsern producerar en enkel sida utan frames.
Man har en decorator, som är en html-sida med några speciella taggar. Några av dessa är <decorator:title>,<decorator:head> och <decorator:body>.
Sen jobbar man med resten av sidorna. Om dessa sidor "dekoreras" av decoratorn ovan, kommer produkten innehålla självaste decoratorn, med dessa specialtaggar utbytta mot innehållet i sidan som ska visas. Jäkligt smidigt system.