Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-05, 15:46 #10
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Varje SATA-kabel sitter på en egen SATA-buss. Det går inte ens att köra två SATA-devices på samma SATA-buss (fast Google har donerat en del pengar till utvecklingsprojekt för att göra det möjligt). Jag kan tänka mig att billigare SATA-kontrollerkort endast kan skriva/läsa till en buss i taget (inget jag hört något om iofs) men kör man lite shysstare från t.ex. Promise eller Adaptec ska det nog inte vara några problem (så länge PCI-bussen inte är klen/överbelastad).

En skillnad vad gäller SCSI och SATA/PATA är att en SCSI-kontroller vet i vilken position som magnetskivorna/spindlarna i diskarna är i för tillfället. Det gör att den kan välja att skicka en läsförfrågan till den disk i en RAID 1 array som har närmast till datan. Ett annat alternativ är att se till att SCSI-kontrollern synkroniserar spindlarna i alla diskarna vilket gör att den minimerar delay:en för en skrivning (eftersom det tar lika lång tid att skriva till alla diskarna). Hur stor skillnad det spelar roll i praktiken har jag dock ingen aning om =)
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat