Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-04, 08:39 #9
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av hedberg
Minderåriga får inte ingå avtal - och du har en skyldighet att kontrollera åldern.
Det är ju lite som att kränga sprit till småungar, och säga De fick kryssa i en lapp att de handlade åt sina föräldrar.

Huvudregeln är att minderåriga inte får ingå avtal, men som jag tidigare skrivit finns det flera undantag (exv att den minderåriga har eget hushåll, driver näringsverksamhet eller har förmyndares tillåtelse). Det finns ingen skyldighet att kontrollera åldern men det sker förstås på säljarens risk om den minderåriga inte har rätt att ingå avtalet.

Att jämföra detta med att sälja alkohol är en felaktig parallell då detta regleras av alkohollagen. Teoretiskt sett så kan en minderårig måhända köpa alkohol (åtminstone om han har fullmakt, det finns mig veterligen ingen kontraheringsplikt för systembolaget), men utlämning får inte ske.

Citat:
Ursprungligen postat av hedberg
Varför svärta ner sig själv och företaget för såna här saker?
Jag tycker absolut att man kan sälja till minderåriga; vårt samhälle accepterar detta i övrigt (matbutiker, klädbutiker och liknande) så varför inte på internet. Det jag personligen tycker är viktigt är att man har en schysst attityd när minderåriga är inblandade.