Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-03, 23:10 #8
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Min sajt som jag angett på min profil här på WN kör med vanliga 7200 RPM SATA-diskar för bilderna (speglade SCSI för allt annat). Det är 1,3 miljoner bilder som är fördelade över 5 diskar. När belastningen är som högst får webbservern 64 hits per sekund (varav 13 är html-sidor. resten bilder i storleksordning 3 till 40kiB) vilket resulterar i en överföringshastighet mellan klient och server på 400kiB/s och då är belastningen på diskarna så låg att jag aldrig brytt mig om att kollat upp exakt hur många accesser som görs mot dem per sekund. 4 GiB RAM hjälper till mycket med att hålla de populäraste bilderna cache:ade. Dessutom ligger det en del bakrundsjobb som arbetar lite lätt mot diskarna. Jag vet inte om det här säger någon något men men.

Några tips:
* Utnyttja diskarnas egenskap att de är snabbare i början av disken (yttre delarna av magnetskivorna). Låt t.ex. de populäraste filerna (de senast uppladdade i mitt fall) ligga på en partition i början av disken.
* Se till att filer som oftast accessas i en följd (t.ex. bilder i samma fotoalbum) ligger på samma disk och fysiskt nära varandra. Om du delar in disken i flera partitioner och lägger dessa sammanhängande filer på samma partition så har du halva hemma. Om du dessutom flyttar runt filerna mellan partitionerna i den följd de förväntas läsas så hamnar de sammanhängande filerna förmodligen väldigt nära varandra. Dessutom minskar du filfragmentering.
* Du får runt dubbla läsprestandan om kör dina två diskar som en normal RAID 1-array.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat