Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-01, 16:19 #6
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Citat:
Originally posted by Aidex@Feb 28 2006, 13:44
Det är nog en bra lösning som ni gjorde om man har en kiosk. I mitt fall är det frågan om en webbshop med ca 250 produkter. Jag säljer kanske 20 av dessa produkter om dagen. Ytterst sällan säljer jag två av samma. Så om jag "klumpar" ihop efter kategori skulle det bli fler verifikationer än om jag bokförde varje kunde för sig.

Min fråga är alltså om jag kan klumpa ihop försäljning efter datum. Tex "sålda varor 2006-02-28", eller ännu bättre "sålde varor vecka xx".

Ska ringa till skatteverket och fråga. Men någon här på wn måste ju vara i samma situation som jag? Det måste ju finnas flera som driver webbshop här och som sköter bokföringen själva, eller? Någon revisor har jag tyvärr inte.
Vaarje dag gör du 4 olika verifikat.
1 = Alla dagens skrivna fakturor som du gör en fakturajournal för och det blir ett verifikat.
2 = Ett verifikat för alla inbetalningar som du fått den dagen = en inbetalningsjournal.
3 = Ett verifikat för alla dina leverantörsskulder du fått den dagen = leverantörsfakturajournal som blir ett verifikat.
4= Ett verifikat för de fakturor du själv betalar den dagen.

Eftersom du säger att du säljer ungefär 20 saker om dagen så bör du göra en fakturajournal per dag, annar blir den lite oöverskådlig. Journaler för leverantörer, både fakturor och betalningar kan du säker göra mer sällan, ex en gång i veckan, då du säkert inte har lika många fakturor in till dig som ut från dig.

Det viktiga är att det inte får bli för många poster i en journal utan att det ska vara lätt att se varje enskild post i journalen om man vill göra en transaktionskontroll. Där kan du ju lätt själv bestämma hur stort intervall du kan ha genom att ställa dig själv frågan hur lätt en sådan kontroll kan vara för en utomstående ex revisor eller skattegranskare.
en transaktionskontroll gör man så här:
Man väljer slumpmässigt ut 10-20 fakturor som du skickat och följer sedan upp hela transaktionen runt dessa försäljningar och plockar fram underlag för de olika stegen från beställning till betalning och ser att allt blivit bokfört och levererat., och att inget som levererat inte fakturerats och bokförts samt tvärtom att inget som fakturerats inte är levererat. Exakt hur man gör beror ju på vilken typ av verkssmhet man har och vad det finns för underlag men principen är lika för alla bolag.

Om du alltså har 20 fakturor ut om dagen så kan det vara svårt att hitta just rätt faktura snabbt om du har en journal med över 100 fakturor i, däremot om du bara har 5 leverantörsfakturor i veckan kan du lika gärna göra en journal för hela månaden, det blir ändå inte mer än 20 stycken att leta bland i just den journalen.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat