Citat:
Originally posted by hubbert@Mar 1 2006, 13:09
Det ligger en hel del i det eg0master skriver, men sättet kanske inte det bästa. Avslappnad och lugn vid en förhandling är en klar fördel.
Sedan måste du vara säker på själv och det du kan erbjuda. Före förhandlingen skall du ha satt upp ett mål på vad du vill uppnå.
Lyssna och fråga. Ta rätt på kundens behov (skall förstås vara gjort före du sätter dig i förhandling).
Gör en ordentlig bakgrundskontroll på vad kunden arbetar med, hur de gör det etc.
Folk tycker om att berätta om sig själva/sitt företag använd dig av det.
Se till att du har kontroll över samtalet och styr det i den riktining som leder mot de mål du har satt upp.
Och visst det kan vara hur trevligt som helst att prata om ex OS men se till att samtalet kommer tillbaka till ämnet.
Finns det konkurrenter, befintliga leverantörer?
Prata aldrig illa om dem. Fråga istället vad det är som gör att de uppskattar dem.
Egentligen är förhandling bara en fråga om försäljning. Där det som eg0master säger att det skall finnas två vinnare, du och kunden.
Våga fråga om ordern antingen direkt eller genom något som "Ja men då sätter jag igång på tisdag då".
Motparten tror inte du är där för att du inte har något annat för dig.
Edit: Se till att du förhandlar med rätt part, så det inte blir så efter ett antal kontakter att du får rätt på att han/hon måste förankra beslutet hos någon person du aldrig har träffat.
|
lite offtopic, men det där gäller även när man vill få en tjej att falla för en! :lol: