Visa ett inlägg
Oläst 2006-02-27, 23:16 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Nu har jag fått alla mina nya böcker kring bokföring och redovisning. Men tyvärr så är de ganska luddiga ibland. Om jag säljer många små saker för mindre belopp under en och samma dag har jag rätt att klumpa ihop försäljningen och bokföra som en post. Någon som har en liten tobaksaffär behöver alltså inte bokföra varje paket tuggumi han säljer var för sig.

Nu undrar jag hur mycket jag får klumpa ihop? Hela dagens försäljning? Hela veckans försäljning? Hela månadens försäljning? Alla inbetalningar för sålda varor görs till samma plusgiro. Där har jag alltså alla transaktioner samlade under 10 års tid och allt jag behöver göra är att skriva ut verifikationerna. Det skulle jag så klart vilja göra så sällan som möjligt. Kan det räcka med om jag bokför försäljningen en gång i veckan bara? Som det är nu gör jag det varje dag, men det tar onödigt med tid eftersom jag varje gång måste logga in på mitt plusgiro (e-redovisning) och starta redovisningsprogrammet.

Frågan är alltså som följer: Hur mycket får jag klumpa ihop av min försäljning till en post när jag bokför? Skulle gissa på att det är många här som har webbutiker... hur gör ni när ni bokför er försäljning?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat