Visa ett inlägg
Oläst 2006-02-27, 23:11 #8
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av hubbert
Undrar om det verkligen stämmer. Som kutum har en kund 8 dagar på sig att protestera mot en faktura. Har han inte gjort det så är fakturan inkl en sådan generell avtalstext som ägarrättsförbehåll godkänd.
Ok de 8 dagarnas invändning bör nog då också anges på fakturan.
Men värt att notera, fakturan skickas ju ut efter att ett avtal träffats (muntligt eller skriftligt).

Det torde vara tveksamt om någon åtta-dagars-frist får speciellt stora konsekvenser. Betalning ska ju endast erläggas med vad som är avtalat (se 47 § köplagen). Vad som sagts tidigare angående äganderättsförbehåll stämmer; ett sådant kan åtminstone inte få sakrättslig verkan om det endast finns på fakturan som skickas efter leverans.

Om äganderättsförbehållet muntligen eller skriftligen överenskommits före köpet så gäller självklart det.

Citat:
Ursprungligen postat av hubbert
Anbud (tolkat som offert) kan du mycket väl ha med på en faktura men det är ju inte bindande efter som det just utgör ett anbud. Det är inte riktigt det vi pratar om här.
Jag syftar på att ett äganderättsförbehåll på en faktura får ses som ett anbud (enligt min tolkning av det som skrivits ovan) och ställer mig tveksam framförallt till betalningens funktion som accept (det är ju inte avtalet om äganderättsförbehåll betalningen rör).