Citat:
Ursprungligen postat av Lindahl
32-bit är egentligen 24-bit men med 8 extra bits som inte används till nånting alls. Det är lite effektivare att räkna med 32 bits än 24 i en processor, det är enda anledningen.
Med andra ord, köper du en skärm som klarar 24 bits färg får du en skärm som klarar lika många färger som en som klarar 32 bits.
|
Okey! Tack bra att veta
Tänkte bara på att jag har hört att skärmar som är platta inte alls har samma kvalite när det gäller färger som CRT skärmar, har ni någon erfarenhet av det?
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Nu finns det ju en del olika platt-skärm-tekniker och varianter på dem, men de flesta moderna platta skärmarna kör väl 6 bitar per färg (262.144 nyanser) och dithering för att det ska se bra ut? Om man vill ha korrekt färgåtergivelse är nog en skärm som kan ge 8 bitar per färg att föredra.
Jag kan inte mycket om den här typen av skärmar men jag vet att det är enkelt att hitta information om det på nätet.
|
jag får väl anta att du menar 8x3 för RGB... alltså 24bit
Jag har faktiskt sökt på nätet men inte hittat någon respekterad sida med information.. Har du tips så blir jag glad
Ingen som använder platta skärmar? har fått en uppfattninga av att många byråer sitter med platta apple skärmar..