Ämne: Inkasso
Visa ett inlägg
Oläst 2004-01-27, 19:09 #21
tdhs avatar
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
tdhs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Gräver kanske upp en gammal tråd i onödan här, men jag tänkte dela med mig lite av mina allt annat än trevliga erfarenheter med inkasseringar. De kommer från den tiden då jag hade två webbutiker samt dessutom hyfsad annonsförsäljning på mina sajter...

Vem som helst kan bussa kronofogden på en person som inte betalar en faktura i tid. Jag är inte säker på om man måste påminna en gång eller hur det ligger till, men oavsett vilket så kan vem som helst skicka ut kronofogden för inkasso. Som någon skrev tidigare i tråden så brukar det innebära att man får in pengarna - vem vill ha en betalningsanmärkning, som ju är alternativet?

Men.

Det finns en del människor som uppenbarligen saknar skam i kroppen. De HAR redan betalningsanmärkningar, de har en massa fordringar på sig, de köper systematiskt mer prylar. Och struntar i att betala. Får du en sådan person som kund så kan du glömma dina pengar, kronofogde eller ej. De kan nämligen inte ta något från dem - dessa personer har inga prylar eller pengar att indriva (inte officiellt i alla fall). I Sverige får man inte heller driva in vad som helst, som bekant, vi har vår miniminivå på levnadsstandarden.

Vad blir kvar, om kronofogden inte kan få in pengarna? Polisanmälan. Krångel. Och ingenting som händer.

Jag har råkat ut för ett flertal sådana här typer, både på liten nivå (varor värda några hundra spänn i inköp) och lite större (annonserande företag med obetalda fakturor på åtskilliga tiotusentals kronor). Summan av kardemumman är att man inte skall sälja utan att ta betalt först. Och det är inte så lätt, det ser sniket ut och få har förtroende nog att betala i förskott.

Om jag skulle öppna en webbutik idag igen, vilket jag är lite sugen på fastän ovan nämnda händelser gjorde mig så förbannad att jag sålde allt, så skulle jag absolut in sälja något på faktura. Förskottsbetalningar eller i värsta fall postförskott. Fast det är en annan femma, alla beställningar som aldrig löses ut. Vad tror ni händer om man skickar påminnelse efter påminnelse till en person som inte löser ut sina grejer, men har den attityd gentemot skulder som jag berättar om här ovan.

Just det.

(Jag uppskattar för övrigt allas synpunkter på inkasseringsföretagen som nämns här i tråden. De saker jag planerar att eventuellt handla med har så pass dåliga marginaler att det kanske inte är värt det, men samtidigt vore det väldigt skönt att faktiskt kunna erbjuda riktigt vettiga betalningsalternativ, nämligen faktura.)
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat